Us
vull parlar del llibre que m'acabo de llegir: EDUCAR PARA SER
Vivencias de una escuela activa. Escrit per Rebecca Wild, on narra el
perquè, el com, el quan, el on,... de fer, juntament amb el seu marit, una escola activa, una
escola viva al Equador, el “Pesta”, que ve d'en Pestalozzi.
Ja
fa temps que el vaig començar, però he trigat força a acabar-me'l.
He
trigat principalment per dues raons que us vull explicar.
Una
és perquè tinc la mala costum d'estar llegint dos o tres llibres
alhora i això fa que trigui més a acabar-los, però és que si un
llibre m'agrada i tinc l'oportunitat de llegir-lo em costa molt
retardar-ho, així que, l'acoblo entre els que ja tinc començats.
La
segona raó i que també és la raó per la qual explico i presento
aquesta lectura en el meu bloc és perquè des del primer moment em
vaig sentir fascinada per la seva lectura i ha donat tant de sentit
al que crec que ha de ser l'educació, ha posat paraules i fets al
que fins ara només eren pensament i idees un xic deslligades,
agafades d'aquí i d'allà, que no volia que el llibre s'acabés. En
volia més, volia saber més coses, entendre com ho fan, què
utilitzen, com se les veuen amb les administracions, quina relació
tenen amb tota la comunitat, ...
La
passió d'aquesta dona escrivint aquest llibre, s'empalta, a on el
respecte per les necessitats, pels temps, per les particularitats,
pels pensaments, per les emocions, per les accions,... en fi per la
vida real de l'infant és la base d'aquesta escola, a on van crear, sobretot, ambients
amb materials, per a la maduració dels processos humans.
Convido
a tots aquells docents, futurs docents, i persones interessades en un
altre tipus d'educació, descobreixi aquest llibre i gaudeixi veient
que l'educació activa no és un somni sinó realitat.
Acabaré
transcrivint el text de la contraportada, que resumeix força bé el
que hi podreu trobar.
Fruto
de un innovador proyecto educativo, vivido en el seno de la familia y
de la comunidad, esta obra explica a padres y maestros cómo crear un
ambiente en el que los niños crezcan llenos de curiosidad y seguros
de sí mismos y de su entorno. Al permitirles que experimenten el
mundo y lo transformen de manera que tengan sentido para ellos, el
adulto se compromete a un aprendizaje continuo y adaptado a sus
necesidades de los niños, para satisfacerlas en la medida de lo
posible. En este sentido, la “escuela activa” es una propuesta:
ni se orienta hacia modelos de educación antiautoritaria ni se
inspira en las escuelas tradicionales basadas en la disciplina. En
ella, la actividad de los niños es tan importante como la actividad
de los adultos. Por un lado, el adulto aprende a respetar las
estructuras mentales y emocionales propias de cada uno de los
estadios del desarrollo infantil. El niño, por su parte, experimenta
el valor del respeto y aprende a respetarse a sí mismo y a los
adultos. En lugar de imponer un plan educativo fijo y obligatorio
para todos, la “escuela activa” valora el cuidado sistemático de
procesos de aprendizaje capaces de renovarse. Los datos demuestran
claramente que las ventajas de las forma pedagógicas alternativas se
mantienen incluso años más tarde, durante los estudios superiores y
en la vida familiar y profesional.
Us
vull deixar un vídeo a on a part d'una entrevista amb el matrimoni
Wild, hi ha imatges de l'escola. El vídeo és un xic llarg, però
interessantíssim de principi a fi.
PESTALOZZI ECUADOR, EDUCACIÓN ACTIVA (1/3) from El Gaucho Pampa on Vimeo.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada